16 February 2013

Ibu, Kau lah Jantung Hatiku..

Setiap perihal manusia mempunyai statement yang tersendiri mengenai masa depannya. (Cewaah,ayat gampang nampak! ngeh2.. )    Pernahkah anda terbayang bagaimana Puan emak melahirkan kita kedunia menempuh suka dan duka, mendukung kite ke hulu hilir menjaga kite selama 9bulan. Betapa peritnya pengorbanan seorang ibu.
Mungkin kita berbeza bangsa, warna kulit dan agama tetapi pastinya setiap individu yang dipanggil manusia mempunyai seseorang yang melahirkannya. Ibu, mama, mother, amma, ummi, mak. 
Mak Nyah xde ok! Jgn cari pasal..

Teringat aku sewaktu time kecik2 dlu, bilamana mak panggil untuk tolong mak..

Pertanyaan : aku gune name olang laen boleh x?
Ketika sameon sedang layan tgk citer dragonball..
“Sameon,.. oooohh sameon!” (nape msti ooo tu msti panjang) – 3x dah mak die panggil..

Sameon tgh concentrate melayan tibi fabret die…  die buat dono je…  sehinggalah mak die tercegat kat depan tibi tu m’halang..

“Sameon.. ang tolong mak beli gula sama tepung gandum sat..”

Sameon menjawab..  “ Mak tepi sikit, goku tgh lwn fliza tu.. Sat mak, abes citer nie meon p beli..” dgn penoh  khusyuk tgk tibi.. 

“ang jgn lupe plak beli.. nah amek  duit nie.., belen die nanti ang p beli pop pop..”


klu time panas dapat nie lega tekak!






“ ok mak ” jawab sameon sambil melayan cite kesukaan die.

Mak sameon pun sambung wat keje di dapur meninggalkan anaknya.

Selepas  1jam………..

Sedang Sameon  melayan cite di tibi, tibe2 terdengar…… “Oiiiii sameon… ang tak p beli lagi pasai pa… p la beli sat…. dah nak masuk tgh hari nie, bertuah punye budak….

Sameon terkejut sambil tersengih… die pun berlari pegi kedai utk membeli brg yg diminta utk dibeli…


Sampai di kedai runcit pak Abu..


Sedang Sameon mengangkat barang yg dibelinya…. “ Sameon, ko tgh buat pe tu?”kata Ajis..

“Aku tgh berak..”jwb sameon dgn selambernyaaa…

Sial!

Balas Ajis sambil tangannya sedang genggam tomato tanda nak baling kat aku..

“Aku beli barang sikit mak aku suh beli nak masak..”

"petang nie ko jangan lupe, kite ada game dengan kampung sebelah, ade ke die kate kite ayam.. babuuun betul! petang nanti aku nak team kite menang,sumbat gol banyak sikit.. kita kasi ajar sama itu dorang.. dah 3tahun berturut2 kite menang.."

Krooook,krookkk, kroookk..

                                               **************
dengan kuat bunyinye..sehingga sume orang memandang ke arah bunyi tu…

Bunyi  ape pulak tu? Ujar Ajis tanda tanya…

Tersengih2 aku sambil aku capai ais pop pop…

Pak Abu dah tergelak2kan aku sehingga orang kampong pun turut gelak… 
Memang Gampang…


Lepas bayar aku gerak dengan laju, memandangkan aku memang cekap melakukan keje.. sambil bersiul2 menyanyi lagu p.ramlee pok,pok,pok..bujang lapok,ada mancis x ada rokok, jalan jauh tersenggut..............................................................lalalalalalalalalala

Sampai je di rumah, aku terus letak barang yang dibeli atas meja makan di dapur..kakiku terus berjalan kea rah tibi sambil menggigit batang ais pop pop..

Tibe2……

“Sameoooooonnnnnnnnn,” rasa bergegar bagai nak runtuh umah aku ketika itu…

“Aku suh beli gula, yang ko pegi beli garam pasai pa? nak aku sumbat dalam mulut ko ke?”

Dengan sepantas kilatnya…. Aku cabut meninggalkan umah…


p/s:        Ibu, I love u so much……



No comments: